Meer dan 50 verschillende koffieautomaten van 6 verschillende fabrikanten en wel 22 verschillende soorten bonen. Hoe kies jij jouw ideale koffievoorziening uit dit enorme aanbod? Simpel: kom langs in onze showroom. Wij helpen je jouw perfecte koffiematch te ontdekken.
“Natuurlijk kan ik op afstand adviezen geven over de verschillende machines en merken en natuurlijk kun je me geloven op m’n blauwe ogen, maar veel beter is het om het zelf te ervaren”, vertelt onze regiomanager Arno den Uyl. “Ik adviseer mensen altijd om eens bij ons in de showroom langs te komen. Dan krijg je echt een goed beeld van de mogelijkheden en kun je zelf proeven wat je de lekkerste koffie vindt.”
In de 400 m2 grote showroom is daar alle ruimte voor. Maar waar begin je? “Ik leg altijd eerst uit welke soorten koffiemachines er zijn: met bonen, instantkoffie, fresh brew en liquid koffie. De keuze hiertussen is mede afhankelijk van hoe snel je jouw koffie wilt. Heb je bijvoorbeeld een grote groep medewerkers die tijdens een kwartier pauze allemaal tegelijk koffie willen, dan kies je eerder voor een snelle instant variant in plaats van een bonenmachine die na iedere druk op de knop zijn verse bonen nog gaat malen.”
“Je kunt in smaak zo ver gaan als je wilt, met speciale koffieblends, toppings en een schuimlaag van verse melk. Die wensen nemen we allemaal door.”
Wat is verder nog van belang bij de juiste keuze? “Onderhoud. Verschillende soorten koffieautomaten kennen verschillende systemen en het ene systeem vergt meer onderhoud dan het andere. En natuurlijk smaak. De koffie moet lekker zijn. Sterker nog, koffie is de eerste levensbehoefte op de werkvloer, dus als de smaak niet goed is, heb je toch echt een probleem. Je kunt in smaak zo ver gaan als je wilt, met speciale koffieblends, toppings en een schuimlaag van verse melk. Die wensen nemen we allemaal door.”
Binnen een paar minuten weet Arno vaak welke koffiemachine ideaal voor je zou zijn. “Ik zit al 27 jaar in de koffie en spreek mensen van kleine bedrijfjes tot grote multinationals, dus kan al snel inschatten wat er nodig en passend is. Maar uiteindelijk komt het natuurlijk aan op de laatste twee machines en koffiemerken. Welke kies je? Dan wordt het tijd voor een proeverijtje.”
Ook hierin weet Arno vaak het juiste advies te geven. “Gisteren had ik nog een klant in de showroom die de koffie proefde en deze wel lekker vond, maar iets van een zuurtje miste. Ik liet hem vervolgens koffie van Lavazza bonen proeven, die wij sinds 1 januari ook in ons assortiment hebben opgenomen en het was meteen raak. ‘Ja, dit is ‘m, die wil ik’, zei hij.”
Blind proeven blijkt ook een optie. “Een tijdje geleden twijfelde een klant enorm. Moest het Douwe Egberts worden of toch Nescafé? Hij vond ze allebei lekker. Omdat zijn bedrijf niet ver van hier is, stelde ik voor om twee bekertjes mee naar kantoor te nemen en zijn compagnon ook eens te laten proeven, niet wetende welk bekertje welke koffie is. Onder op de bekertjes had ik een D en een N gezet. Tien minuten later kreeg ik de uitslag: het werd DE.”
Het belangrijkste vindt Arno dat klanten een goed gevoel overhouden aan hun bezoek aan de showroom van Gaasbeek. “Het moet een beleving zijn. Daar hebben we onze hele showroom ook op ingericht. En vaak laat ik ze ook nog de rest van ons bedrijf zien. Het magazijn, de technische dienst en de routedienst voor onze ‘volgende dag in huis’-service. Het is leuk om steeds die verbazing te zien: tjemig, zijn jullie zo groot? Ja, we zijn onder meer de grootste DE-dealer en oudste Nescafédealer van Nederland. En we doen alles in eigen beheer. Daar ben ik best trots op.”
ik wil de showroom bezoeken ››