Op 1 juni 2021 viert Gaasbeek Automaten Service haar 55-jarig bestaan! Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen?
Een terugblik én een kijkje in de toekomst met Peter Böhmer, algemeen directeur van Gaasbeek.
Hoe zijn we gestart?
‘Gaasbeek is opgericht door de opa en oma van mijn moeders kant. Destijds was een koffieautomaat absolute luxe! Vaak werd er nog op traditionele manier koffie gezet. Mijn grootouders begonnen met één automaat en de eerste klanten kwamen vooral uit de regio.
‘In 1988 namen mijn ouders het bedrijf over. Gaasbeek was ondertussen gegroeid naar 3 medewerkers. In het begin verkochten we vooral automaten van Nescafé; niet veel later konden we Douwe Egberts toevoegen aan het assortiment.’
Peter vervolgt: ‘In 2012 heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen. Ondertussen zijn we uitgegroeid tot een middelgrote onderneming met klanten door heel Nederland. Naast een prachtig nieuw bedrijfspand in Veenendaal hebben we ook een depot in Heerenveen van waaruit we onze klanten in Noord-Nederland bedienen. We zijn een trots familiebedrijf met een grote passie en liefde voor lekkere koffie.’
‘We hebben nu 50 enthousiaste medewerkers in dienst. Samen met dit geweldige team hebben we mooie prestaties neergezet de afgelopen jaren!’
Wat is er afgelopen 55 jaar veranderd?
‘Wat betreft ons assortiment zijn we afgelopen decennia flink gegroeid’, aldus Peter. ‘Waar er vroeger vooral behoefte was aan fresh brew, instant en filterkoffie, ligt nu de nadruk op koffiemachines met verse bonen. De ontwikkeling van de koffiemachines heeft zeker niet stilgestaan!'
‘Van bestellingen via de telefoon, fax en later email, bestellen de meeste klanten nu al hun orders via onze webshop. Op deze manier kunnen onze klanten eenvoudig online hun bestelling plaatsen van koffie, bekertjes, schoonmaakproducten, cup-a-soup en nog veel meer!’
Waar ben je het meest trots op?
‘Ons nieuwe pand in Veenendaal!’ vertelt Peter enthousiast. ‘In onze nieuwe showroom ontvangen we onze klanten en kunnen we alle mogelijkheden laten zien op het gebied van koffieautomaten. We vinden het heel belangrijk dat we onafhankelijk advies kunnen geven, zodat we de klant een koffieautomaat kunnen adviseren die écht bij hun onderneming past! We hebben allerlei modellen, van diverse merken, voor verschillende budgetten in onze showroom staan. Ons enthousiaste team laat graag de mogelijkheden zien!’
Wat zijn je dromen voor de toekomst?
‘We willen de komende jaren nog meer inzetten op duurzaamheid. Het klimaatneutraal maken van onze dienstverlening is één van onze doelstellingen’ aldus Peter. ‘ Op dit moment werken we al met een elektrische bus waar we in de regio ingrediënten mee bezorgen.’
‘Ook willen we gezond blijven groeien met het juiste team. En dat kan alleen als we heel goed luisteren naar onze klanten én alle ontwikkelingen blijven volgen.’
'We werken graag samen met onze klanten op basis van vertrouwen; we hebben geen ingewikkelde service contracten. Als we bijvoorbeeld 3 keer dezelfde vraag van klanten krijgen binnen één week, dan voegen we dat toe aan het assortiment. We nemen onze klant en hun wensen heel serieus!'
'Ons motto is dan ook: Zorg dat je je klanten behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden.’